2 - Brezoi - Golotreni - Proieni ("Pe sub Deluşel")
|
Traseul începe din centrul orașului Brezoi (zona pieței) și trece podul de beton de peste Lotru, după care face dreapta și se continuă înspre aval, numai pe stânga Lotrului. Drumul este pietruit și nu necesită decât două urcușuri foarte scurte. La Gura Lotrului, traseul trece pe sub podul de beton (E81/DN7) chiar pe vechiul terasament al căii ferate (care lega fabrica de cherestea din Brezoi cu Gara Lotru) și intră în localitatea Golotreni. Traversarea către malul stâng al Oltului este facilitată de către podul de fier (foto 1), după care se continuă cu un drum îngust asfaltat, care se intersectează cu drumul comunal (DC) 9. De aici traseul are 2 ramificații, una spre nord (către Proieni) și alta spre sud (către Văratica).
De la intersecția cu DC9 facem stânga, după care urcăm panta spre barajul Gura Lotrului. Ajunși sus, facem dreapta (fără să traversăm Oltul) și ne orientăm pe malul lacului de acumulare, chiar pe drumul de pe dig (foto 2). După ce se trece de Gara Lotru, construită între 1898-1901 (monument istoric cu codul LMI: VL-II-m-B-09683), se ajunge la noul pod CFR în curbă, care traversează Oltul (foto 3 și 7). În paralel (partea stângă în direcția de mers) se poate admira vechiul pod CFR contruit în perioada (1898-1901), care în prezent este monument istoric (VL-II-m-B-09886). După trecerea podului suntem nevoiți să facem stânga și să traverăm de data aceasta drumul european 81. Odată trecut, ne încadrăm pe DC10 (proaspăt asfaltat – foto 4). Imediat, după aproximativ 300 m, cotim la stânga și ajungem la biserica din Proieni (foto 5 și 6). Biserica “Toți Sfinții” din Proieni (monument istoric VL-II-m-B-09885), de altfel cel mai important obiectiv turistic, a fost construită în perioada 1794-1798. Pe actualul amplasament a existat în trecut o biserică din lemn, în care, se pare, s-a cununat Mihai Viteazu cu Doamna Stanca în anul 1583 (deci înainte de a deveni domnitor). Această afirmație nu a fost însă argumentată până în prezent de vreun document istoric, rămânând mai mult la stadiul de legendă.
De la intersecția cu DC9 facem stânga, după care urcăm panta spre barajul Gura Lotrului. Ajunși sus, facem dreapta (fără să traversăm Oltul) și ne orientăm pe malul lacului de acumulare, chiar pe drumul de pe dig (foto 2). După ce se trece de Gara Lotru, construită între 1898-1901 (monument istoric cu codul LMI: VL-II-m-B-09683), se ajunge la noul pod CFR în curbă, care traversează Oltul (foto 3 și 7). În paralel (partea stângă în direcția de mers) se poate admira vechiul pod CFR contruit în perioada (1898-1901), care în prezent este monument istoric (VL-II-m-B-09886). După trecerea podului suntem nevoiți să facem stânga și să traverăm de data aceasta drumul european 81. Odată trecut, ne încadrăm pe DC10 (proaspăt asfaltat – foto 4). Imediat, după aproximativ 300 m, cotim la stânga și ajungem la biserica din Proieni (foto 5 și 6). Biserica “Toți Sfinții” din Proieni (monument istoric VL-II-m-B-09885), de altfel cel mai important obiectiv turistic, a fost construită în perioada 1794-1798. Pe actualul amplasament a existat în trecut o biserică din lemn, în care, se pare, s-a cununat Mihai Viteazu cu Doamna Stanca în anul 1583 (deci înainte de a deveni domnitor). Această afirmație nu a fost însă argumentată până în prezent de vreun document istoric, rămânând mai mult la stadiul de legendă.
Caracteristici:
Lungime (pe sens): 6,4 km
Suprafața de rulare: mixtă (asfalt, drum pietruit)
Surse de apă potabilă: izvor pe “sub Delușel”, Gara Lotru, Proieni.
Lungime (pe sens): 6,4 km
- Piață – malul stâng al Lotrului = 0,13 km
- Podul de peste Lotru – fostul pod de cale ferată de peste Lotru = 2,8 km
- Fostul pod de cale ferată – intersecție E81 cu drumul ce duce la podul de cale ferată de peste Olt = 0,7 km
- Intersecția E81 (mal drept Olt) – intersecție cu DC9 (mal stâng Olt) = 0,4 km
- Intersecție cu DC9 – Baraj Gura Lotrului = 0,25 km
- Baraj Gura Lotrului – Podul CFR în curbă = 1,3 km
- Podul CFR în curbă – Biserica Toți Sfinții Proieni = 0,8 km
Suprafața de rulare: mixtă (asfalt, drum pietruit)
Surse de apă potabilă: izvor pe “sub Delușel”, Gara Lotru, Proieni.
* Faceţi click pe săgeţile din colţul stânga-sus pentru a vizualiza legenda hărţii
** Interogaţi obiectele spaţiale reprezentate pe hartă printr-un singur click
** Interogaţi obiectele spaţiale reprezentate pe hartă printr-un singur click
Ramificația Văratica
Traseul se poate continua de altfel și la sud de podul de fier de peste Olt, pe DC9, care trece prin fața bisericii de la Văratica. În spatele bisericii, pasionații de istorie și arheologie, pot vedea urmele (fundația) unui turn de apărare construit de romani. Traseul poate continua cel mult până în poiana situată la sud de Văratica, unde turiștii pot face o pauză binemeritată.
Traseul se poate continua de altfel și la sud de podul de fier de peste Olt, pe DC9, care trece prin fața bisericii de la Văratica. În spatele bisericii, pasionații de istorie și arheologie, pot vedea urmele (fundația) unui turn de apărare construit de romani. Traseul poate continua cel mult până în poiana situată la sud de Văratica, unde turiștii pot face o pauză binemeritată.